Mit lehet tudni a saját korában nemzetközi hírű műgyűjtőről, Jánoshalmi Nemes Marcellről, akinek mesébe illő, kalandos életútjáról, nagyvonalú műgyűjtői és mecénási tevékenységéről már életében legendák születtek? Mikor s milyen körülmények között került a Bűnbánó Magdolna, El Greco egyik híres festménye vagy Mányoki Ádám emblematikus Rákóczi-portréja a magyar állam tulajdonába? A híres 17. századi holland festő, Rembrandt Harmensz van Rijn művei közül valójában hány saját kezű alkotás vagy hagyományosan neki tulajdonított kép található a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében? Mit szimbolizálhat egy láncra kötött majom egyes 17. századi holland festményeken? Miért nem ismerte fel rögtön Mária Magdolna a feltámadása után elsőként neki megjelenő Krisztust? Mi köze lehet idősebb Pieter Bruegel Németalföldi közmondások címen ismert híres festményének egyes késő középkori templomi faragványokhoz? Németh István tanulmánykötetének írásai ilyen és hasonló kérdéseket feszegetnek, bevezetve az olvasót a stíluskritika, a keresztény és profán ikonográfia, illetve a hazai műgyűjtéstörténetének rejtelmeibe.
Legyen az első, aki véleményt ír ehhez a tételhez!
Hozzászólás hozzáadása